Reklama
 
Blog | Petr Lípa

Malá letecká revoluce?

Časopis Nature (https://www.nature.com/articles/s41586-018-0707-9, pro většinu populace placený) přinesl zajímavou zprávu o letadlu na elektrický pohon bez jakýchkoliv pohyblivých částí. Cože? Říkala moje žena, vždyť už jsou přece letadla třeba na solární pohon. Sluncem poháněné letadlo je pořád analogií konceptu, který představili bratři Wrightové na začátku 20. století. Je tam vrtule, která se točí. A místo obvyklého benzinového motoru je tam motor elektrický a energie se dodává solárním panelem.

Tady se nic nehýbe. Tedy rozhodně tu není klasický motor. Zdrojem pohybu jsou ionizované částice. Vznikají na jedné předsunuté elektrodě, která je pod vysokým napětím 20 kV. Druhá je pak zachytává. Napětí způsobuje, že plyn jako je dusík nebo kyslík se ionizuje. Molekula s dvěma atomy se rozkládá na dvě nabité částice. Rozdíl potenciálů na elektrodách pak způsobuje, že nabité částice se pohybují od jedné elektrodě k druhé a tím vzniká protipohyb letadla. Ionizovaný plyn je v přírodě velmi běžný. Vzniká třeba při bouřce.

Hezké, ale co s tím? Ptala se žena dál. Zatím jde to tzv. proof of concept, prototyp chcete-li. Letadlo potřebuje nějaký externí zdroj jako je katapult k vlastnímu startu. Zdroj energie, elektrody a vše ostatní bylo na palubě modelu. Testy jsou ve velmi ranné fázi a letadlo během testů urazilo jen o trochu větší vzdálenost, než odpovídá kombinaci síly dodané katapultem na začátku a vztlakové síly. Ale je to zcela určitě možnost, jak mít v budoucnu letadla tichá a bez uhlíkové stopy z provozu. Velkou překážkou je v tuto chvíli celková účinnost pohonu, která je pouze 2,5 % oproti motorovým letadlům. Nic moc, ale vědci slibují, že s větším letadlem se toto zlepší.

Na adresu vědců, kteří nový koncept elektrického pohonu úspěšně otestovali, dodávám: vyděržaj pioněr. Toto může být cesta kudy jít.

 

Reklama