Reklama
 
Blog | Petr Lípa

Voda do masa nepatří, když tam původně nebyla

Při čtení zahraničních webů na mě vyskakuje krátká reklama placená dle webu jetomaso.cz zpracovateli mastného průmyslu. Prý voda do masa patří. To je celé sdělení. V krátkém klipu majícím snad ani ne pět vteřin se objeví steak a injekční stříkačky s vodou. Zaujalo mě na tom tvrzení na hraně klamu, forma a fakt, že se klip neobjevuje – snad cíleně – na česky mluvících zpravodajských webech. A že jich je.

Věnujme se na chvíli všem třem problémům. Krátkost klipu a jednoduchost tvrzení určitě není za hranicí vymezenou zákonem, protože se zcela určitě nejedná a podprahovou reklamu. Krátkost sdělení ale záměrná je. Pokud je klip nebo obecně střih videa krátký, divák vybavený průměrnou všímavostí nezapojí vyšší mozkové okruhy a takový podnět pouze zaznamená. Je to podobné u reklam v metru, které člověk mine. Podstatou je opakování. Ve filmech i zpravodajství se právě kvůli tomuto zkrátil střih až na hranu pozorovatelného. Ve filmech až na pouhé tři snímky za sekundu, kdy opravdu nemáte šanci si cokoliv promyslet, ale visuální systém toto zaznamenal. Film i zpravodajství vypadá živěji, ale je to kvůli pouze kvůli tomuto efektu. Efekt není podprahový, ale rozhodně na prahu všímavosti je. A pokud se opakuje dlouho jako film nebo často jako reklama, dochází vlastně k jistému přetížení mozku, které se při delším působení může projevit stresem a únavou. Efekt se násobí hlasitými efekty. Jen tak na okraj, jak jste se naposled cítili, když jste byli v kině na akčním filmu? Třeba něco na téma komiksových postav.

Otázka cílení může být pouze zúžený prostor vlastní zkušenosti. Já osobně zcela určitě nejsem sto pokrýt ani ten malý český výsek světa objímající pavučiny. Nicméně když se v záplavě anglického textu objeví český nápis – tedy v mateřském jazyce – přirozeně dojde k zaznamenání takového sdělení. Ano, tento postup opravdu je legální. Ale rozhodně není etický. Programovat lidi prahovým sdělením? Autor videa si moc nevěří, když raději neuvádí nějaké další sdělení, jako třeba proč by tam měla být, když tam původně nebyla. Také web je vlastně na další dokazování případně zdroje informací dost chudý. Ale je tam pár receptů.

No a teď se podívejme na poslední problematickou číst onoho videa. A tím je samotné atomické konstatování, že voda do masa patří. Tak určitě. Třeba hovězí maso obsahuje vodu, protože celé tělo krávy nebo i tělo lidské je alespoň z 50 % procent voda. Biologická podstata na Zemi žijících organismů je taková. To je pokus o poslední a asi nejhorší aspekt této reklamy. Ve stylu desinformačních webů se snaží atomickým sdělením zmenšit významovou plochu slovních spojení. I já připouštím, že tam voda být musí, tak co? Problém je jiný. Zpracovatelé v masném průmyslu se snaží soustavou odporných praktik přesvědčit příjemce reklamy, že praktika napichování masa je pořádku. Jestli je v pořádku, proč si tolik lidí stěžuje, že masa je až půlka, když ho dají na pánev? Masokombináty tuší, že mínění je proti nim, ale nemají dobré argumenty. Musí se tak uchýlit k manipulaci, desinformačním postupům a nátlaku na nervovou soustavu.

Tak bacha.

 

Reklama