Reklama
 
Blog | Petr Lípa

Zívání není nakažlivé, když toho člověka nesnášíte

Nabízím doplnění dlouho tradovaného poznatku, že zívání je nakažlivé. Zívání nakažlivé není, pokud k zívajícímu člověku máte negativní postoj.

Zívání se často posuzuje jako fyziologická funkce. Podle různých zdrojů se tímto ochlazuje mozek a zvyšuje okysličení krve. Vyplavují se různé odpadní látky, které se v hlavě nahromadily a zároveň vylučují některé hormony. Dokonce i dopamin. Někdy se proto udává, že je mozek známkou únavy, ale není to bezvýhradně nutné. Zívání má ovšem i sociologickou funkci.

S největší pravděpodobností – takřka hraničící s jistotou – se na tomto také podílí zrcadlící část mozku. Tato část je zodpovědná například za empatii, kdy pokud vidíte člověka prožívajícího emoci, přenese se i na vás. V extrémním případě to může proběhnout i v kině, kdy váš oblíbený herec či herečka brečí kvůli ztrátě milovaného pejska a vy s ní či s ním. Nicméně pozorujte se mnou. Pokud bude brečet záporný filmový hrdina, tak této emoci spíše nepodlehnete.

Se zíváním je to podobné. Pokud máte k danému člověkovi blízký nebo alespoň neutrální vztah, budete spíše zívat také. Ale pokud daného člověka vyloženě nesnášíte, bude zrcadlová část skoro zablokovaná a je docela možné, že neštěstí takového člověka vás mine či dokonce pobaví. Zablokovat zrcadlící funkci je možné i vědomě. Při ději, který daná osoba provádí a který by mohl zrcadlení vyvolat, stačí začít myslet na něco negativního. Třeba si říct to je ale debil. A chuť zívat, napodobovat, nechat se ovládnou stejnou emocí, jako pozorovanou je daleko menší či spíše pryč.

Víte nejsem psycholog ani se nevěnuji žádné z neurověd, ale požádal jsem alespoň své přátele o testování a zatím jsem nenašel člověka, který by chuť zrcadlit nedokázal potlačit negativní myšlenkou ohledně daného člověka. Ve své čiré skromnosti předpokládám, že jde o výsledek vysoké provázanosti mozku a fakt, že mozek není automat, který provede, co se mu říká.

Je to skvělá metoda. Vřele doporučuji. Jde dokonce použít i rozšířeně. Pokud například vidíte reklamu a viděli jste ji už asi tisíckrát, protože se jí v metru nedá vyhnout. Můžete s ní vstoupit do jakéhosi dialogu. Knihkupectví se vás ptá, jestli už máte všechny dárky pod stromeček. Odpověď může být například, já ano, vy hlupáci a efekt nápodoby je hned menší.

Funguje to i na vás? Kdy vám to funguje a kdy ne? Dejte mi prosím vědět.

 

Reklama